Plejada sześciu gwiazd, która widnieje w logo Subaru, pojawiła się dopiero w latach 50-tych, jednak historia marki, podobnie jak innych producentów japońskich sięga okresu II wojny światowej. Dzięki dawnym konotacjom z branżą lotniczą obecnie Subaru może nie należy do grona najpopularniejszych, ale na pewno do grupy najbardziej innowacyjnych producentów samochodowych.
Po przegranej przez Japonię II wojnie światowej doszło do demilitaryzacji jednej z najsłynniejszych firm lotniczych, Nakajima Aircraft. Jednak za zgodą Stanów Zjednaczonych i ONZ utworzono koncern Fuji Heavy Industries, który obok dotychczasowych, choć ograniczonych gałęzi przemysłu, zajmował się też produkcją sprzętu budowlanego i gospodarstwa domowego. W 1953 r. zdecydowano się również na utworzenie pionu odpowiedzialnego za konstruowanie samochodów.
Już rok później Fuji Heavy Industries przedstawiło pierwszy prototyp samochodu osobowego, który otrzymał kryptonim roboczy P-1. Rok później dokonano prezentacji Subaru 1500, który z miejsca okazał się arcydziełem technologicznym. Auto posiadało w pełni niezależne zawieszenie przednich kół wspieranych przez amortyzatory olejowo-gazowe i niezależnym wahaczom wleczonym. O ile konstrukcja pierwszego samochodu stała na wysokim poziomie, o tyle zawodziła sieć dystrybucji. To spowodowało zawieszenie produkcji i przerzucenie sił produkcyjnych na budowę autobusów. Pierwsze egzemplarze pojawiły się w 1958 r. W tym samym roku zdecydowano się jednak powrócić do aut osobowych, czego efektem była decyzja o wprowadzeniu Subaru 360. Auto doskonale wpisało się w potrzeby japońskiego rynku i z sukcesami produkowane było do 1970 roku.
Kolejna wielka seria w wykonaniu Subaru przyszła w 1966 roku wraz z serią 1000. Auto ponownie okazało się technologicznym majstersztykiem dzięki poprzecznie montowanemu silnikowi. Pomysł okazał się tak skuteczny, że z powodzeniem auta z tak ułożonym motorem produkowane są do dnia dzisiejszego zwiększając stabilność i rozłożenie masy pojazdów. W roku 1969 na rynku zadebiutował następca Subaru 360, model R-2. Dwa lata później japońska marka przedstawiła Leone w wersji sedan i kombi z silnikiem typu Boxer z przeciwległymi cylindrami i horyzontalnie umieszczonymi tłokami. Kolejny model i kolejna innowacja. Był to bowiem pierwszy samochodów osobowy w seryjnej produkcji z napędem na cztery koła, w garażu Subaru ochrzczony symbolem 4WD. Subaru Leone zapoczątkowało tym samym jedną z dum koncernu, system AWD, niezależnego napędu na cztery koła.
Popularność, jaką zdobył ten napęd, była podłożem dla następnych konstrukcji Subaru, Rexa z 1972, Brata – pick-upa 4x4 sprzedawanego od 1977 r. w Stanach Zjednoczonych, minivana Domingo z 1983 r. i małego Justy z 1984 r.
Przełom lat 80- i 90-tych Subaru zaczęło od mocnego uderzenia. Na rynku pojawił się następca Leone, model Legacy. Seria ta, dedykowana do klasy premium, produkowana jest do dnia dzisiejszego. Największy hit nowej dekady miał dopiero nastąpić. I nastąpił dosyć szybko. Rok 1992 Subaru przywitało, jak się później okazało, legendarnym modelem Impreza, który okazał się rewolucyjnym samochodem nie tylko dla bilansów marki, ale też dla cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrz Świata. W połączeniu z niekwestionowanym rajdowym talentem nieżyjącego już „Latającego Szkota” – Colina McRae, Subaru zdobyło w 1995 roku podwójną koronę WRC (tytuł w klasyfikacji kierowców i konstruktorów). Również w 1996 i 1997 r. Impreza zostawiała w tyle na rajdowych odcinkach konkurencję przywożąc dla stajni Subaru tytuły w klasyfikacji producentów. Impreza dała również początek nowej klasie aut WRC, na bazie której swoje modele konstruowały także Ford, Toyota, Mitsubishi, Peugeot, Seat, Citroen, Skoda, Hyundai czy w ostatnim czasie Suzuki.
W wersji seryjnej Impreza doczekała się również sportowych odmian GT, WRX, WRX STi oraz kombi i Baja – czteroosobowy pick-up. W Europie auto zadebiutowało w 1994 r.
Kolejnymi pojazdami na tapecie Subaru były Subaru Forester - crossover pojawił się w sprzedaży w 1997 roku. W grafiku japońskiej marki znalazło się także miejsce dla kolejnej generacji Legacy. Trzy lata później światło dzienne ujrzała nowa generacja Imprezy z „soczewkowymi” światłami. Auto nadal doskonale jeździło ale wygląd przedniej części auta nie przypadł klientom do gustu, czego efektem był debiut restylizowanej wersji w 2003 roku. W tym samym czasie na drogi wyjechało Justy G3X – bliźniak Suzuki Ignis. W 2005 roku Subaru zdecydowało się pokazać pierwszego SUV-a B9 Tribeca. Auto początkowo przewidziane tylko na rynek amerykański trafiło później do Europy.
W przeciągu całej swojej historii Subaru przyzwyczaiło do szokowania jakością prowadzenia swoich pojazdów. W 2008 roku zaszokowało ponownie. Tym razem jednak decyzją dotyczą stylistyki kultowej już Imprezy. Sedana zamieniono na hatchbacka, co w kręgu ortodoksyjnych wielbicieli marki wywołało falę krytyki. Zamieszanie wokół Imprezy sprawiło, że niemal bez echa przeszły kolejne odsłony Forestera, Outbacka i Legacy. Innowacją techniczną roku było z kolei opracowanie silnika Boxer w wersji wysokoprężnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz