środa, 1 czerwca 2011

Janusz Kulig:legenda.

W piątek 13 lutego 2004 zginęła legenda polskiego motorsportu, jednak kierowca ten na zawsze pozostanie w pamięci kibiców rajdowych. 
W tym dniu co roku kibice spotykają się w miejscach związanych z rajdami takich jak np ulica Karowa w Warszawie aby zapalić znicz. Na grobie Janusza przez cały rok są świeże kwiaty oraz palą się znicze. Wiele osób montuje nowe klipy poświęcone pamięci Janusza, oraz przypominają sobie jego osobe oglądając dziesiątki powstałych już wcześniej klipów oraz galerii. 

My także przypominamy krótko życiorys "Jasia" oraz rajdówki którymi się ścigał w karierze. 

Janusz Kulig urodził się 19 października 1969 roku w Łapanowie koło Krakowa. Karierę rajdową rozpoczął fiatem 126 p w 1991 roku startem w "Kryterium Asów" organizowanym przez Automobilklub Krakowski. W roku 1992 wywalczył na "maluchu" drugie miejsce w mistrzostwach Polski w swej klasie. 

Kolejnymi samochodami w jego karierze były - toyota corolla, opel kadett grupy N, na którym wywalczył tytuł wicemistrza kraju w 1994 r. W 1995 roku zdobył tytuł mistrza Polski w swojej klasie, jadąc oplem kadetem grupy N. Następnie startował oplem astrą GSI grupy A, sięgając po tytuł wicemistrza kraju. W latach 1997-98 startował samochodem renault megane maxi. Już w pierwszym sezonie zdobył tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej oraz w klasie F-2. 

Jeżdżąc renaultem megane zajmował czołowe lokaty w mistrzostwach Polski i w rajdach zagranicznych, zdobywając m.in. tytuł mistrza strefy Europy Środkowej. W 1998 r był drugi w Mistrzostwach Polski i wygrał mistrzostwa FIA strefy Europy Centralnej.

W 1999 roku rozpoczął starty autem klasy WRC. Za kierownicą forda escorta WRC sięgnął po tytuł wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej i powtórzył sukces w mistrzostwach Europy Centralnej. Dwa kolejne sezony to starty fordem focusem WRC i dwa tytuły mistrza kraju w klasyfikacji generalnej. W 2001 roku, w przerwach między startami krajowymi, Kulig uczestniczył w rajdowych mistrzostwach Słowacji zajmując w nich pierwsze miejsce. 

Kulig startował również z powodzeniem w rajdowych mistrzostwach Europy, a największym sukcesem było w 2002 roku drugie miejsce w klasyfikacji końcowej i tytuł wicemistrza Europy. 

W sezonie 2003 uczestniczył, ze zmiennym szczęściem, w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych, startując autem mitsubishi lancer grupy N. Uczestniczył miedzy innymi w Rajdzie Szwecji, Corona Rally w Meksyku, w Rajdzie Nowej Zelandii. Wygrał w Rajdzie Szwecji, w Rajdzie Niemiec zajął trzecie, a w Rajdzie Korsyki czwarte miejsce w kategorii samochodów produkcyjnych. Sezon 2003 zakończył na ósmym miejscu w klasyfikacji mistrzostw świata tej kategorii. 

W sezonie 2004 Janusz Kulig miał uczestniczyć w mistrzostwach Polski, jadąc nowym autem - fiatem punto w klasie super 1600 jako kierowca fabryczny włoskiej firmy. Planował także występy w mistrzostwach Europy. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz